نحوه صحیح استفاده از گیربکس

گیربکس

گیربکس


امتیازدهی post

گیربکس اتوماتیک بدلیل انتقال گشتاور موتور از طریق جریان روغن به گیربکس و ساختار هیدروالکترومکانیکی آن، نسبت به خودروهایی با دنده دستی، مستلزم دقت و حساسیت بیشتری است.

لذا با درک این موضوع می بایست موارد زیر را در نظر گرفت؛

خطاهای گیربکس را جدی گرفته و در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید. ادامه رانندگی با گیربکس معیوب، باعث گسترش خرابی به سایر قطعات شده که در نتیجه هزینه و زمان تعمیرات آن را چندین برابر می کند.روغن جعبه دنده را در زمانبندی و کیلومتر تعیین شده تعویض کنید.خودروهای اتوماتیک سیستم برق پیچیده‌ تری نسبت به سایر خودرو ها دارند. ترجیحا از وسایل برقی اضافه مانند چراغ زنون، آمپلی فایر، دزدگیر متفرقه و … استفاده نکنید.مجموعه گیربکس اتوماتیک، سنسورها و مدارهای الکترونیکی حساسی دارد و موتورشویی برای آنها توصیه نمی شود.

موارد دیگر به صورت مفصل در مقاله نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک توضیح داده شده است. روغن مورد استفاده در از نوع ||| ATF وایکو و ای سی دلکو بوده که ساخت کشور آلمان و امریکا می باشند.

آیا روغن گیربکس هم مثل روغن موتور نیاز به تعویض دارد ؟

بلی. روغن گیربکس نیز همانند روغن موتور و سایر روغن‌های مورد استفاده. در خودرو برای کیلومتر خاصی تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. لذا نیازمند تعویض کامل می باشد.

سرویس‌های دوره‌ای گیربکس در چه زمانی انجام می پذیرد ؟

سرویس‌های دوره‌ای بنا به توصیه کمپانی سازنده وابسته به کارکرد کیلومتر یا زمان باید صورت گیرد. تعویض روغن، فیلتر و سرویس‌ های دوره‌ ای جعبه دنده به موقع، رانندگی اصولی و آگاهی نسبی از عملکرد گیربکس، نقش مهمی در افزایش طول عمر قطعات گیربکس دارد. لازم به توضیح است زمان توصیه شده. برای تعویض روغن و سرویس‌ های دوره‌ ای جعبه دنده اتوماتیک بین ۴۰۰۰۰ کیلومتر تا ۴۵۰۰۰ کیلومتر میباشد. لازم به ذکر است یکی از عوامل تعیین زمان تعویض روغن و سرویس‌‌های دوره‌‌ای ، شرایط رانندگی می‌باشد. برای مثال رانندگی در ترافیک باعث افزایش دمای روغن و کاهش عمر آن می شود. لذا توصیه ما به هموطنان تهرانی تعویض روغن جعبه دنده بین ۳۰۰۰۰کیلومتر تا ۴۰۰۰۰کیلومتر می باشد.
✅ چرا گیربکس زوزه می‌کشد ؟

صدای زوزه معمولا از صدای فشار روغن و یا خرابی دنده‌ها، مجموعه دنده سیاره‌ای و دنده‌های دیفرانسیل می‌باشد.

علت گاز هرز خوردن گیربکس چیست ؟

گاز هرز خوردن جعبه دنده به علت کمبود روغن. نرسیدن روغن کافی پشت کاسه کلاچ‌ها و فرسودگی و مستهلک شدن صفحه کلاچ‌ها می باشد.

خلاص شدن گیربکس به چه معناست ؟

در خلاص شدن گیربکس موارد زیر دخیل هستند. بریدن دنده اویل پمپ – خراب شدن توربین – هرز شدن پلوس – خالی بودن جعبه دنده از روغن و یا معیوب شدن چرخ دنده‌های داخل گیربکس

حالت اضطراری گیربکس در دنده ۳ به چه معنایی می باشد ؟

خودرو در یک دنده خاص مثل دنده ۳ ( البته در بعضی خودرو ها تعداد دنده های خودرو بیشتر است. نظیر هفت دنده و هشت دنده این عدد متفاوت است) یا حالت اضطراری قرار می‌گیرد تا خودرو به اولین تعمیرگاه گیربکس مراجعه کند.

علت گیر کردن دنده در حالت پارک چیست ؟

گیر کردن دنده در حالت پارک موارد زیر را شامل می‌شود. نبود برق در سیستم پارک یا خالی بود باطری خودرو – خرابی استاپ زیر پدال ترمز – شکستن اهرم تعویض دنده از داخل جعبه دنده و یا خرابی در سلکتور


لرزش خودرو هنگام حرکت ناشی از چیست ؟

لرزش خودرو علت های زیر را شامل می‌شود: خرابی در دسته موتور – بکسباد کردن (هرز چرخیدن) صفحه کلاچ‌ها – خرابی پلوس


آیا گیربکس‌های هیبرید (هایبرید) هم نیاز به تعویض روغن دارند ؟

بلی. در خودرو‌های نظیر تویوتا پریوس، ۷۵ هزار کیلومتر و در خودروهای نظیر هیوندای سوناتا، همان ۴۵ هزار کیلومتر تعویض روغن انجام میشود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مکانیک نیاز دارید؟ تماس بگیرید!
09127933677