انواع گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک

امتیازدهی post

برای خریداران اتومبیل که علاقه‌مند به گیربکس اتوماتیک هستند. در واقع انواع مختلفی از آن وجود دارد و باید با یکی از انواع گیربکس اتوماتیک آشنا باشند. که امروزه می‌توانند آنها را انتخاب کنند. در این راهنما، انواع مختلف جعبه دنده اتوماتیک را می‌بینیم. و توضیح می‌دهیم چه چیزی باعث منحصر به فرد بودن آنها می‌شود.

اگر به دنبال خرید اتومبیل جدید با گیربکس اتوماتیک هستید، احتمالا برای شناسایی آنها به اسامی مختلفی رسیده‌اید. بسته به تولید کننده‌هایی که به آنها توجه می‌کنید. می‌توانید اصطلاحاتی مانند CVT، DSG، کلاچ دوقلو و کلاچ دوگانه را بیابید.

در این راهنما، ما توضیح می‌دهیم که انواع گیربکس اتوماتیک کدامند. و این اصطلاحات مختلف به چه معناست و این موارد چه تفاوتی با جعبه دنده‌های اتوماتیک امروزی در دسترس دارند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با مرکز تعمیرات گیربکس اتوماتیک تماس بگیرید.

انواع گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک معمولی

همه گیربکس‌های اتوماتیک بر اساس سرعت فعلی و نیروی تولید شده توسط موتور و متناسب با میزان فشار دادن پدال گاز، بدون تغییر دنده توسط راننده، انتخاب می‌کنند. که خودرو باید در چه دنده‌ای باشد. هیچ پدال کلاچ معمولی گنجانده نشده است. و از دسته دنده فقط برای انتخاب حرکت به جلو (Drive)، دنده عقب (R)، خلاص (N) و پارک (P) استفاده می‌شود.

با استفاده از جعبه دنده اتوماتیک معمولی، موتور به مبدل گشتاور متصل می‌شود. و مبدل به موتور اجازه می‌دهد چرخش داشته باشد. (یا به عبارت دیگر درست کار کند) حتی در زمانی که اتومبیل به صورت کامل متوقف باشد.

گیربکس اتوماتیک CVT

یکی از انواع گیربکس اتوماتیک .CVT مخفف Continuously Variable Transmission سیستم انتقال قدرت متغیر است. در این نوع از گیربکس اتوماتیک، تعویض دنده به آرامی و نرم انجام خواهد شد. تفاوت اصلی گیربکس CVT در مقایسه با گیربکس اتوماتیک معمولی در این است. که طراحی آن اجازه می‌دهد تا نسبت دنده را به راحتی تغییر دهد. بنابراین، آسان‌تر کردن تعادل بین عملکرد و کارآیی ساده‌تر است. در حقیقت، اتومبیل‌های دارای CVT می‌توانند به همان اندازه معادل دستی آنها هنگام استفاده برای رانندگی در شهر کارآمد باشند. اگرچه در جاهایی که نیاز به رانندگی سریع‌تر است، برخی از بازده‌ها از بین می‌روند.

همچنین، در حالی که تغییرات دنده باید به نرمی انجام شود، دور موتور تا رسیدن به قدرت مورد نظر بالا می‌رود. و بعد از آن به صورت ثابت باقی می‌ماند. این مورد می‌تواند موجب حرکت در دور بالاتر شود. و در نتیجه دور موتور مانند یک خودروی با کلاچ معمولی زیاد و کم نمی‌شود.

گیربکس اتوماتیک با دو کلاچ

گیربکس با دو کلاچ

یکی از انواع گیربکس اتوماتیک، دو کلاچ یا دوقلو، از دو کلاچ استفاده می‌کنند. که یک کلاچ به چرخ دنده‌های موتور و دیگری برای ارتباط گیربکس به خروجی گیربکس اختصاص داده شده است. وقتی یک اتومبیل با جعبه دنده دو کلاچ، مثلا دنده سه را درگیر می‌کند. دنده چهار توسط یک رایانه از قبل انتخاب می‌شود. با کمک هیدرولیک، گیربکس در سریع‌ترین زمان ممکن از یک دنده به دنده دیگر سوئیچ می‌شود.

نمونه‌هایی از گیربکس‌های دو کلاچ که امروزه در خودروهای جدید یافت می‌شود. شامل BMW DCT، Mercedes-Benz Porsche PDK، DSG و Volkswagen Group است. که توسط کمپانی‌های دیگری مانند Ford و Volvo نیز استفاده شده است.

مزیت گیربکس‌های دو کلاچ این است که آنها تغییرات دنده‌ای را ارائه می‌دهند. که بسیار یک دست هستند و به سختی قابل توجه خواهند بود. با این حال، آنها می‌توانند بسیار گران باشند. و باید مبلغ بیشتری را نسبت به یک گیربکس اتوماتیک معمولی برای تهیه آنها پرداخت کنید.

جعبه دنده دستی بدون کلاچ

یکی از انواع گیربکس اتوماتیک گیربکس دستی بدون کلاچ است. در این نوع از گیربکس، دنده به صورت اتوماتیک عوض نمی‌شود. و راننده با استفاده از اهرم دنده و یا پدال تعویض دنده پشت فرمان، تعویض دنده را انجام می‌دهد. کلاچ توسط سیستم‌های الکترونیکی و مکانیکی در زمان تعویض دنده گرفته می‌شود. در این نوع از گیربکس، دنده را می‌توان به راحتی و در کمترین زمان عوض کرد. در این نوع از جعبه دنده سنسورهای اثر هال، واحد پردازش مرکزی و تجهیزات پنوماتیکی وظیفه تعویض دنده را بر عهده دارند. این نوع از گیربکس را می‌توان در اتومبیل‌های سریع مشاهده کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مکانیک نیاز دارید؟ تماس بگیرید!
09127933677