روغن گیربکس در خودروها چه اهمیت دارد

روغن گیربکس

امتیازدهی post

یک صاحب اتومبیل باتجربه همیشه در حالت آماده باش است. او به هرگونه سر و صدایی که از اتومبیل به گوش برسد واکنش نشان می‌دهد، یا در صورت ایجاد تغییرات ناگهانی در اتومبیل، در پی رفع آن خواهد بود. اینها روش‌هایی برای جلوگیری از بدتر شدن مشکلات هستند. یادآوری این نکته ضروری است که گاهی اوقات تا رسیدن مشکل به مرحله بحرانی، هیچ علامت هشدار روشنی وجود ندارد. مسائل مربوط به روغن گیربکس، مشکلی است که به آرامی رشد می‌کند. روغن گیربکس یک ماده بسیار مهم برای داشتن گیربکسی سالم است. می‌توانید برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک خودروی خود، با ما تماس بگیرید تا خدمات تعمیر و فروش گیربکس اتوماتیک را با قیمتی مناسب به شما ارائه دهیم.

هدف استفاده از روغن گیربکس

برای شروع، باید نگاهی به اهمیت روغن بیندازیم. موتور خودرو یک ماشین با سیستم احتراق داخلی بسیار پیشرفته است. این سیستم گرمای بسیار شدیدی ایجاد می‌کند، به طوری که می‌تواند فولاد را ذوب کند. روغن گیربکس، دقیقا مانند روغن، روان کننده است. هدف آن این است که به این نکته توجه کنیم که قسمت‌های مختلف جعبه دنده در معرض آسیب نباشند. مایع باعث می‌شود که جعبه دنده روان شده و خنک شود. این همان چیزی است که روغن گیربکس به خوبی انجام می‌دهد. وقتی روغن با مشکل مواجه می‌شود، سطح آن تغییر می‌کند.

روغن گیربکس به این دلیل استفاده می‌شود که چرخ دنده‌های جعبه دنده در برابر یکدیگر دچار ساییدگی نشوند. در جریان انجام کار خود، روغن می‌تواند مقدار قابل توجهی ضایعات را به خود بگیرد. چیزی که می‌تواند رخ دهد این است که شتاب می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد و همچنین تعویض دنده‌ها دچار مشکل شود. این ضایعات، عملکرد صحیح جعبه دنده را دشوارتر می‌کنند. همچنین لازم به یادآوری است که اصطکاک ایجاد شده توسط چرخ‌دنده‌ها، توسط روغن گیربکس یک تعادل را برقرار می‌کند. هنگامی که روغن گیربکس دچار مشکل می‌شود، از بین بردن گرمای حاصل در زمان کارکرد خودرو آسان نیست.

تعویض گیربکس پرهزینه است

از دست رفتن شتاب و مشکلات مربوط به چرخ‌دنده‌ها قبلا ذکر شده است. بدترین فاجعه‌ای که می‌تواند رخ دهد، خرابی کلی جعبه دنده است. این مشکل بیش از حد جدی و فوق العاده هزینه بر خواهد بود. گیربکس یکی از پیچیده‌ترین قطعات خودروها است. اگر مجبور شوید گیربکس خودروی خود را تعویض کنید، باید هزینه زیادی را برای تعویض قطعات و نیروی کار بپردازید. مشکلات مربوط به روغن گیربکس به تدریج رشد می‌کنند و سپس ناگهان ظاهر می‌شوند. گیربکس در جاده‌ها و خیابان‌های شلوغ گرم‌تر شده و مشکلات خود را نشان می‌دهد که این یک فاجعه برای یک صاحب اتومبیل است.

راه‌های بررسی مشکلات مربوط به روغن گیربکس

اگر به مشکلات مربوط به جعبه دنده خیلی دیر رسیدگی شود، می‌توانند معضلات بسیار جدی ایجاد کنند. این در شرایطی است که یک صاحب خودرو باید باهوش‌تر عمل کند. آزمایش بسیار ساده در این زمینه بررسی رنگ مایع است. یک روغن گیربکس خوب، دارای رنگ قرمز است. رنگ قهوه‌ای نشانه‌ای خطرناک است. با نگاهی به زیر ماشین ممکن است از ریختن روغن بر روی زمین مطلع شوید. این می‌تواند روغن گیربکس باشد و بهترین راه برای بررسی این است که سطح روغن گیربکس را چک کنید. مشکلات مربوط به تعویض دنده‌ها به طور واضح به شما اطلاع می‌دهد که مشکلاتی در روغن گیربکس وجود دارد.

اتفاقا جعبه دنده اتوماتیک به توجه بیشتری نیاز دارد. آنها گرمای شدیدتری نسبت به جعبه دنده دستی ایجاد می‌کنند. به همین دلیل روغن می‌تواند با سرعت بیشتری عملکرد خود را از دست بدهد.

نظر یک متخصص را درباره روغن گیربکس جویا شوید

بررسی نشتی در جعبه دنده و کنترل سطح روغن آن آسان است. اگر با عملکرد آن آشنا باشید، می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید. با این وجود، شاید این ایده خوبی باشد که این کار توسط یک مرکز خدمات خودرو انجام شود. این می‌تواند بخشی از یک بررسی تعمیر و نگهداری معمولی باشد. در صورتی که روغن گیربکس بدون مشکل باشد، می‌توانید نشتی در سیستم را بازرسی کنید. از مکانیک خود نیز می‌توانید درخواست کنید نگاهی به جعبه دنده بیندازد. این نوع بازرسی مشخص خواهد کرد که آیا روغن در جعبه دنده کار خود را خوب انجام می‌دهد یا باید آن را عوض کنید.

مراقبت‌های پیشگیرانه را در اولویت قرار دهید

روغنکاری و کنترل گرمائی که روغن گیربکس ارائه می‌دهد، دلایلی هستند که باید از این سیال مهم به خوبی مراقبت کنید. بررسی شرایط ضروری است و مطمئنا برای تغییر روغن، هزینه زیادی صرف نمی‌شود. همیشه بهتر است که کمی برای مراقبت‌های پیشگیرانه هزینه کنید تا از پرداخت هزینه تعمیرات کامل جلوگیری شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مکانیک نیاز دارید؟ تماس بگیرید!
09127933677