علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

خرابی عملکرد گیربکس

امتیازدهی post

با علائم خرابی گیربکس اتوماتیک آشنا شوید تا ازخرابی گیربکس و هزینه های گزاف جلوگیری کنید.

موتور بدون گیربکس کارایی ندارد. این دو عملا با یکدیگر تعامل می‌کنند و محصول خروجی آنها قدرت و سرعتی است که شما در ماشین خود با فشار دادن پدال گاز تجربه می‌کنید. تجسم کنید، اگر یکی از آنها معیوب باشد، می‌تواند کل تجربه رانندگی شما را خراب کند. بنابراین، لازم است شما به بهترین شکل ممکن از گیربکس اتوماتیک اتومبیل مراقبت کنید.

گیربکس قدرت را از موتور می‌گیرد و آن را به دیفرانسیل منتقل می‌کند که نیرو را به چرخ‌ها منتقل کرده و باعث حرکت آنها می‌شود. بنابراین، هر مشکلی در مورد گیربکس می‌تواند بر عملکرد خودرو شما تاثیر بگذارد و کارایی آن را کاهش دهد.  

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

وقتی ماشین شما بدون هیچ مشکلی کار می‌کند، شما سر و صدای دیگری به غیر از موتور خود نخواهید شنید. با این حال، اگر صدای غیر طبیعی به گوش برسد، به خصوص هنگام تغییر دنده‌ها، به این معنی است که گیربکس ماشین شما با مشکلی مواجه شده است. به محض شنیدن سر و صدا در گیربکس، زمان آن است که به یک مکانیک حرفه‌ای مراجعه کنید.

تعویض دنده با وقفه

گیربکس اتومبیل شما برای یک منظور ساخته شده و آن توزیع انرژی موتور در فاصله مناسب است. وقتی باید دنده تغییر پیدا کند، ولی ماشین شما کمی بیشتر از معمول در یک دنده می‌ماند، باید مشکلات مربوط به اجزا داخلی را بررسی کنید و تعمیر گیربکس اتوماتیک را هر چه زودتر انجام دهید.  

بوی بد

گیربکس اتومبیل شما دارای یک روغن ویژه در داخل خود است که باعث حرکت روان چرخ‌دنده‌ها می‌شود. اگر در حین تعویض دنده‌ها بوی سوختگی حس کردید، ممکن است که روغن گیربکس شما در حال سوختن باشد.

در هر صورت، اگر بوی سوختگی از خودروی شما شنیده شود نشانه وجود یک مشکل است. بنابراین، شما باید آن را در اسرع وقت بررسی کنید.

این یکی از علائم خرابی گیربکس اتوماتیک است حتما جدی بگیرید و به تعمیرگاه مانوک سر بزنید.

نشت روغن گیربکس

همان طور که گفته شد، روغن گیربکس برای عملکرد صحیح دنده‌ها ضروری است. اگر این روغن از جایی نشت کند، می‌توانید آن را به راحتی تشخیص دهید. بهترین راه این است که ماشین خود را روشن کنید، روی زمین دراز بکشید و به دنبال هر گونه نشتی از کف خودرو باشید، احتمالا در زیر محفظه موتور، ممکن است متوجه ریزش روغن شوید. در غیر این صورت، می‌توانید شب‌ها تکه مقواهایی در زیر اتومبیل خود قرار دهید و هر روز علایم روغن‌ریزی را بررسی کنید.

چرخ دنده‌ها

هر راننده‌ای از صدای غیر طبیعی اجزاء مختلف ماشین متنفر است. خرابی چرخ‌دنده‌ها صدایی ایجاد می‌کند که به راحتی قابل شنیدن بوده و توسط همه قابل تشخیص است. شما به معنای واقعی کلمه لرزش را در دستان خود در حین تغییر دنده احساس خواهید کرد. در کتابچه‌های راهنما، این ممکن است به مسائل مربوط به اجزای داخلی مرتبط شود، قبل از این که دچار اشتباه شوید، خودرو را به یک متخصص نشان دهید. در گیربکس اتوماتیک، تعویض دنده‌ها کمی ظریف‌تر بوده و نرم‌تر از انواع دستی است، اما وقتی ماشین شما در حال تغییر دنده با تکان و یا صدا همراه باشد، یک مکانیک در این مورد می‌تواند کمک بیشتری کند.

دنده خلاص پر سر و صدا

گیربکس نباید در هنگام خلاص بودن هیچ سر و صدایی تولید کند. اگر در حین خلاص بودن صدایی از جعبه دنده شنیده شود، احتمالا روغن آن کم شده است. با این حال، این به راحتی می‌تواند به هر دلیل دیگری باشد، بنابراین بهتر است این مشکل را بررسی کنید.

در حرکت دنده تغییر نمی‌کند

این یک مشکل جدی بوده و نشان‌دهنده یک مشکل جدی در گیربکس اتومبیل شما است. در چنین مواردی، راه دیگری به جز درخواست مکانیک به محل وجود ندارد و باید ماشین خود را از هر نظر، جهت بررسی همه مشکلات مربوط به سیستم انتقال بازرسی کنید.

چراغ چک موتور را بررسی کنید

عبارت “چراغ چک موتور” یک اصطلاح عام است و همیشه بدان معنی نیست که مشکلی در موتور شما وجود دارد، بلکه به راحتی می‌تواند به معنای بروز مشکل در سیستم انتقال باشد. اگر این چراغ شما روشن شود، می‌توانید مطمئن شوید که مشکلی وجود دارد.

راه حل‌های ابتدایی رفع نواقص گیربکس اتوماتیک

خرابی و یا داشتن صدای اضافه در گیربکس خودرو مشکل بزرگی است که شما به تنهایی قادر به حل آن نیستید. در بیشتر موارد، شما باید از خدمات مکانیک بهره ببرید.

روغن گیربکس را بررسی و محفظه آن را پر کنید

در صورت بروز مشکل در گیربکس، ماشین خود را به تعمیرگاه برده و آن را بررسی کنید. بعضی اوقات، یک سرویس عمومی، جایی که مکانیک تمام مایعات اتومبیل شما را بررسی می‌کند، می‌تواند مشکلات مربوطه را برطرف کند. در طول این سرویس، او می‌تواند تشخیص دهد که آیا وضعیت روغن گیربکس شما در حد بحرانی قرار دارد و آن را تعویض کند.

تعویض روغن گیربکس

در برخی موارد، اگر روغن گیربکس اتوماتیک قدیمی شده باشد، عملکرد مطلوبی نخواهد داشت و مکانیک می‌تواند آن را تخلیه کرده و سپس با روغن جدید پر کند. این کار هزینه زیادی نخواهد داشت و بسیاری از مشکلات سیستم انتقال را برطرف می‌کند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مکانیک نیاز دارید؟ تماس بگیرید!
09127933677