گیربکس اتوماتیک چگونه کار می‌کند؟

گیربکس اتوماتیک

امتیازدهی post

گیربکس اتوماتیک خودرو تاکنون یکی از قدرتمندترین ابزارهایی بوده است که در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار گرفته. این سیستم حوزه کاملا جدیدی را بر روی مکانیک خودرو گشوده و صنعت خودروسازی را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین بیایید آشنا شویم که این سیستم چگونه کار می‌کند؟ برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما در مرکز تعمیرات گیربکس اتوماتیک تماس بگیرید.  

مبدل گشتاور در گیربکس اتوماتیک

گیربکس در محفظه‌ای به موتور متصل می‌شود. این قسمت حاوی مبدل برای وسایل نقلیه مجهز به گیربکس اتوماتیک است. به منظور درک نحوه عملکرد کل سیستم، بیایید نگاهی به جعبه دنده‌های سیاره‌ای و مبدل‌های گشتاور بیندازیم.

قبل از همه صفحه فلکس موتور قرار دارد. این قسمت می‌تواند مستقیما به مبدل متصل شود. بنابراین هنگامی که میل لنگ می‌چرخد​​، محفظه مبدل گشتاور نیز در امتداد آن چرخش می‌کند که می‌تواند قدرت موتور را به بار محرک متصل کرده یا از آن جدا کند.

به داخل مبدل گشتاور نگاه کنید، می‌توانید توربین، پروانه، کلاچ قفل شده و استاتور را مشاهده کنید. این قسمت‌ها پروانه توربین را که به شفت ورودی انتقال متصل است، هدایت می‌کنند و از طریق نیروهای چسبندگی به چرخش درمی آورند. پس از آن، موتور پروانه‌ها و توربین را به چرخش در آورده و در نتیجه گشتاور را به طرف گیرنده ارسال می‌کند.

به همین دلیل، مبدل گشتاور حاوی یک کلاچ قفل شونده است که محفظه مبدل را به توربین قفل می‌کند.

چرخ دنده سیاره‌ای

اکنون که صاحبان خودرو می‌دانند گیربکس اتوماتیک خودرو چگونه قدرت را از موتور دریافت می‌کند، اکنون می‌توانیم درک کنیم که موتور چگونه چرخ دنده‌ها را به چرخش در می‌آورد.

اتومبیلی که گیربکس اتوماتیک آن دارای چرخ دنده‌های سیاره‌ای است، قطعات زیر را دارد، دو چرخ دنده خورشیدی در مرکز، یک حامل سیاره‌ای و دو مجموعه سیاره‌ای. با انجام این کار، طراح گیربکس خودرو قصد دارد از خرابی قطعات جلوگیری کند و هم خروجی و هم ورودی سیستم را تغییر دهد.

بعد از محاسبات دقیق، بسته به چیزی که خودروساز در نظر دارد، طراح گیربکس اتوماتیک خودرو ، چرخ دنده یا دنده خورشیدی را می‌تواند با نسبت‌های مختلف دنده ایجاد کند.  بله، صحیح است، مبدل نیز در نیروی پیشران پمپ و مایع انتقال نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. پمپ دنده یک چرخش روتور در محفظه پمپ است که با محفظه‌ای دیگر مشبک می‌شود. هنگامی که میزان سرعت تغییر می‌کند، میزان مایع نیز درون آن تغییر می‌کند. واحد کنترل هیدرولیک سیگنال‌هایی را برای قفل مبدل گشتاور و تغییر دنده‌ها ارسال می‌کند.

نحوه رانندگی اتومبیل با گیربکس اتوماتیک

برای جلوگیری از بروز اشتباهات هنگام رانندگی اتومبیلی با گیربکس اتوماتیک. ابتدا باید بدانید که چگونه با چنین خودرویی رانندگی کنید. حتی اگر همه خودروها به روش یکسان کار کنند، دارندگان خودرو باید تفاوت‌هایی را بدانند.

کار با پا در اتومبیل‌های گیربکس اتوماتیک

درست مانند رانندگی با هر اتومبیل، شما باید بدانید که چگونه از پای خود استفاده کنید. تا بتوانید وسیله نقلیه را در بهترین حالت کنترل کنید. با این حال، مدل‌های اتوماتیک پدال کلاچ ندارند و فقط دارای پدال ترمز و گاز هستند.

با وجود رانندگان جدید، آنها ممکن است برای رانندگی مشکلاتی داشته باشند. اما در واقع طرز کار با آنها بسیار آسان است. شما فقط می‌توانید با پای راست خود برای کنترل هر دو پدال استفاده کنید، در حالی که پای چپ شما در تمام مدت در حالت استراحت باقی می‌ماند.

استارت اتومبیل

هنگام روشن کردن گیربکس اتوماتیک خودرو نکته‌ای وجود دارد که رانندگان باید به خاطر بسپارند. هنگامی که موتور خاموش است، اهرم دنده باید بر روی حرف P باشد و برای روشن کردن آن، دارندگان خودرو می‌توانند پدال ترمز را فشار داده و از سوئیچ برای روشن کردن خودرو استفاده کنند. به یاد داشته باشید که دنده را به حالت D تغییر دهید و ترمز را رها کنید. پس از این مراحل، خودرو شروع به حرکت خواهد کرد.

چرخش و تغییر سرعت

چرخش و تغییر سرعت در هنگام رانندگی وسیله نقلیه با گیربکس اتوماتیک خودرو و گیربکس دستی خودرو یکسان است. با چرخاندن فرمان به راست یا چپ می‌توانید به راحتی جهت حرکت را تغییر دهید. در کنار آن، دارندگان خودرو می‌توانند پدال ترمز و گاز را به منظور افزایش یا کاهش سرعت فشار دهند.

پارک خودرو

در آخر، صاحبان اتومبیل باید هنگام پارک کردن خودرو مراقب باشند. به منظور انجام پارک مناسب در هنگام استفاده از وسیله نقلیه با گیربکس اتوماتیک، باید پدال ترمز را فشار داده و دنده را به حالت P تغییر دهید.  پس از آن برای خاموش کردن موتور و چراغ‌های جلو از سوئیچ استفاده کنید.

نتیجه

دانستن کار با گیربکس اتوماتیک خودرو عمر آن را طولانی‌تر کرده و شما را در جاده ایمن نگه می‌دارند و در هزینه‌های نگهداری ماشین نیز میزان زیادی صرفه‌جویی می‌شود.

مرکز تخصصی گیربکس اتوماتیک مانوک خوشحال است که بتواند با این مطالب به شما کمکی کرده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مکانیک نیاز دارید؟ تماس بگیرید!
09127933677