روغن گیربکس اتوماتیک را بررسی کنید

روغن گیربکس اتوماتیک

امتیازدهی post

اگر وسیله نقلیه شما هنگام تغییر دنده به خوبی عمل نمی‌کند و حتی صداهایی از گیربکس به گوش می‌رسد، قبل از هر کاری روغن گیربکس اتوماتیک خودرو را بررسی کنید.

برای بررسی روغن گیربکس. باید بدانید که معمولا سنسور کیلومتر شمار از داخل گیربکس و با شمارش دور چرخ‌دنده‌ای که به چرخ‌ها متصل است. سرعت خودرو را مشخص می‌کند.

این سنسور در بالای گیربکس قرار دارد و برای این که بتوانید سطح روغن را در گیربکس متوجه شوید. باید از طریق برداشتن. این سنسور این کار را انجام دهید.

باید قسمت پشتی گیربکس به دنبال این سنسور بود. البته می‌توانید این کار را به افراد حرفه‌ای بسپارید تا کار بررسی روغن گیربکس را انجام دهند.

همیشه قبل از این که برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید. از این که گیربکس به اندازه کافی روغن دارد مطمئن شوید و بررسی کنید که آیا روغن کارایی لازم را دارد و با کارکرد زیاد، عملکرد خود را از دست نداده باشد.

در بیشتر مواقع، دارندگان خودرو روغن موتور را در فواصل زمانی مناسب تعویض می‌کنند. و توجه ویژه‌ای به این کار دارند. اما در مورد روغن گیربکس به این صورت عمل نمی‌کنند. و در بسیاری از مواقع روغن گیربکس اتومبیل خود را تعویض نمی‌کنند.

روغن گیربکس یا واسکازین، مانند روغن موتور طول عمر مشخصی دارد و در اثر کارکرد و شرایط محیطی. تغییراتی در این روغن ایجاد می‌شود که اگر در زمان مناسب تعویض نشود. احتمال وارد شدن خسارت به گیربکس زیاد خواهد بود.

گیربکس اتوماتیک حساسیت بیشتری دارد و در صورت تعویض نکردن روغن در فواصل زمانی و در کیلومتر مشخص. در کارکرد طبیعی گیربکس تاثیر زیادی خواهد داشت. 

بررسی روغن گیربکس اتوماتیک را جدی بگیرید

روغن گیربکس اتوماتیک یا واسکازین برای حرکت روان چرخ‌دنده‌های داخل گیربکس الزامی است. در صورتی که در گیربکس اتومبیل شما نشتی وجود داشته باشد و سطح روغن پایین بیاید. مایع روان‌کننده نمی‌تواند سطح تمامی چرخ‌دنده‌های داخل گیربکس را پوشش دهد و باعث خورده شدن آنها می‌شود.

کوچک‌ترین تغییری در این چرخ‌دنده‌ها و بلبرینگ‌های داخلی گیربکس باعث تاثیر گذاشتن بر روی عملکرد گیربکس می‌شود.

اولین موردی که پایین بودن سطح روغن باعث آن می‌شود، بالا رفتن بیش از حد دمای گیربکس است. بالا رفتن دما باعث خرابی سطح بیرونی چرخ‌دنده‌ها شده و با تغییر رنگ آنها. اولین چیزی که اتفاق خواهد افتاد، ایجاد صدای اضافه از گیربکس است.

گیربکس اتوماتیک به خاطر داشتن چرخ‌دنده‌ها و قطعات متحرک بیشتر نسبت به انواع گیربکس دستی، حساسیت بیشتری دارد. 

قبل از این که روغن را بررسی کنید، اجازه دهید مدتی خودرو روشن باشد تا روغن گرم شود. بعد از باز کردن سنسور کیلومتر شمار، واسکازین داخل گیربکس را بررسی کنید.

این واسکازین باید رنگی صورتی داشته و شفاف باشد. اگر روغن بوی سوختگی داشته باشد و یا در آن ذرات ریزی مشاهده کردید. روغن گیربکس اتوماتیک را باید فورا تعویض کنید.

ذرات ریز فلزاتی هستند که از چرخ‌دنده‌ها و یا قسمت‌های داخلی گیربکس جدا شده‌اند. این ذرات در صورتی که بین هر کدام از چرخ‌دنده‌ها قرار بگیرند، باعث خراب شدن آن چرخ‌دنده می‌شوند. و شما مجبور به تعمیر کلی گیربکس اتوماتیک اتومبیل خود خواهید شد.

اگر روغن گیربکس اتوماتیک اتومبیل شما شفاف است. و آثاری از ذرات ریز داخل آن مشاهده نکردید، در صورتی که سطح روغن گیربکس از سطح استاندارد کمتر است، به اندازه کافی روغن اضافه کنید.

بعد از این که روغن را به حد استاندارد پر کردید، اتومبیل خود را به یک تعمیرکار حرفه‌ای مانند تعمیرگاه مانوک ببرید. تا علت کم شدن روغن گیربکس اتوماتیک خودرو را مشخص کرده و آن را برطرف کند.

هشدار: انواع مختلفی از روغن گیربکس اتوماتیک وجود دارند. هر روغن واسکازین برای نوع خاصی از گیربکس اتوماتیک ساخته شده است. گیربکس‌های جدیدتر نیاز به روغن متفاوتی نسبت به خودروهای قدیمی دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مکانیک نیاز دارید؟ تماس بگیرید!
09127933677