علت لغزش در گیربکس اتوماتیک چیست؟

علت لغزش در گیربکس اتوماتیک

علت لغزش در گیربکس اتوماتیک


امتیازدهی post

لغزش می‌تواند یک مشکل اساسی به خصوص برای گیربکس اتوماتیک باشد. اگر ماشین شما علائم لغزش را نشان می‌دهد، بلافاصله باید برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو اقدام کنید. آنچه که می‌تواند به عنوان یک مشکل جزئی شروع شود، می‌تواند در جاده به راحتی به یک تعمیر بسیار گران‌تر تبدیل شود. لغزش لزوما به معنای عدم کارایی گیربکس شما نیست، بلکه نشانگر نیاز به تعمیر و نگهداری است. به دلیل پیچیدگی در گیربکس‌های اتوماتیک، دلایل زیادی می‌توانند وجود داشته باشند، در حالی که تعمیر در مراحل اولیه باعث کم شدن هزینه‌ها خواهد شد.

لغزش در گیربکس اتوماتیک

چند نشانه رایج وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید. هنگام رانندگی علائم لغزش می‌توانند به اشکال مختلف ظاهر شوند.

• در دور موتور بالا (بیش از ۳۵۰۰)
• به صورت تاخیر در شتاب
• تعویض دنده به حالت معکوس به سختی انجام می‌شود
• بوی غیر معمول یا بوی سوختگی از واسکازین گیربکس
• روشن شدن چراغ موتور
• مشکل در تعویض دنده‌ها
• در هنگام جابجایی دنده‌ها، گیربکس واکنش خشن یا هر گونه صداهای عجیب ایجاد می‌کند

اگر هر کدام از این علائم را تجربه کردید، احتمالا اتومبیل شما نیاز به تعمیر دارد و باید هر چه زودتر آن را تعمیر کنید. علل مختلفی باعث بروز این علائم می‌شوند، ما به شدت توصیه می‌کنیم هر چه زودتر خودرو را به یک تعمیرگاه ببرید. از یک تکنسین بخواهید وسیله‌نقلیه شما را بازرسی کند و از آسیب بیشتر در این مولفه پرهزینه خودداری کنید. همیشه برای تعمیر گیربکس اتوماتیک به مراکز تخصصی مراجعه کنید.

چه عواملی باعث لغزش در گیربکس اتوماتیک می‌شوند؟

عوامل زیر باعث می‌شوند تا گیربکس در هنگام کار دچار لغزش شود.

کم بودن مقدار واسکازین گیربکس

شایع‌ترین علت لغزش در گیربکس اتوماتیک سطح کم واسکازین گیربکس است. سطح پایین مایعات می‌تواند تعدادی از مشکلات مانند گرمای بیش از حد و فشار هیدرولیک ناکافی برای درگیر شدن دنده‌ها را ایجاد کند. بهترین راه برای فهمیدن کم شدن مقدار واسکازین، بررسی آن است. روغن گیربکس در سیستم بسته است و هرگز نباید کم شود. وجود روغن بر روی سطح گیربکس می‌تواند نشتی در گیربکس را نشان دهد.

بوی سوختگی واسکازین گیربکس

بوی سوختگی واسکازین گیربکس و یا سیاه شدن رنگ آن به راحتی قابل تشخیص است. هنگامی که گیربکس اتوماتیک اتومبیل شما بیش از حد گرم شود. باید سریعا واسکازین گیربکس را تعویض کنید یا آن را توسط یک متخصص گیربکس بررسی کنید. تا بتوانید از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

باندهای گیربکس (transmission bands) خراب شده و یا شکسته

باندهای گیربکس ممکن است فرسوده یا شکسته شوند، که می‌تواند باعث لغزش در گیربکس اتومبیل شما شود. باندها چیزهایی هستند که چرخ دنده‌ها را در گیربکس اتوماتیک به یکدیگر پیوند می‌دهند. برای رفع این مشکل، باید باندها و قطعات فرسوده و معیوب تعویض شوند.

چرخ دنده‌های فرسوده

با گذشت زمان دنده‌ها می‌توانند فرسوده شوند. این مشکل به دلیل سایش طبیعی و یا مجموعه‌ای از عملکردهای نادرست ایجاد می‌شود. چرخ دنده‌های فرسوده یا شکسته به طور صحیحی با هم پیوند نخواهند داشت. این حالت می‌تواند باعث ایجاد تغییر و تحولاتی شود و گیربکس خودرو در حین حرکت لغزش داشته باشد.

مشکلات در  Solenoid

Solenoid یک دریچه الکترو هیدرولیکی بوده و عملکرد آن کنترل جریان سیال در گیربکس اتومبیل است. هرگونه صدمه یا مشکل الکترونیکی می‌تواند باعث انتشار نامناسب مایعات شود و در کارکرد گیربکس اختلال ایجاد کند.

مشکلات مبدل گشتاور

مبدل گشتاور همان چیزی است که قدرت موتور را به گشتاور تغییر می‌دهد. و گیربکس برای حرکت دادن خودرو از آن استفاده می‌کند. این قطعه می‌تواند فرسوده شود و لغزش در گیربکس ایجاد کند. سیال از طریق مبدل گشتاور جریان می‌یابد. اگر نتواند این کار را به خوبی انجام دهد. گیربکس اتومبیل شما نامناسب عمل می‌کند و لغزش در گیربکس اغلب یک علامت آن است.

نحوه رفع لغزش در گیربکس اتوماتیک

اگر این سیال بسیار کم، سوخته یا بی اثر باشد یا گیربکس نشتی داشته باشد. می‌توانید با مراجعه زود هنگام به یک مرکز معتبر، مشکل را برطرف کنید. در اولین مرحله باید سطح واسکازین گیربکس را بررسی کنید. و در صورت کم بودن مایع، علت آن را مشخص کرده و نشتی را برطرف کنید. در صورتی که واسکازین گیربکس بوی سوختگی داشته باشد و یا ذرات فلزات را در آن مشاهده کردید. در اولین فرصت واسکازین را تعویض و به تعمیرگاه مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مکانیک نیاز دارید؟ تماس بگیرید!
09127933677