چه زمانی بهتر است روغن دنده را تعویض کنیم؟

زمان تعویض روغن دنده

زمان تعویض روغن دنده


امتیازدهی post

روغن دنده یا همان روغنی که در گیربکس وجود دارد و ما اصطلاحا به آن روغن واسکازین نیز می‌گوییم. در خودرو ما به طور مداوم در تلاش است تا تنش‌های موجود در جعبه دنده را کاهش دهد.  و عملکرد آن را در اوج خود نگه دارد. اما مانند اکثر روان‌کننده‌ها، این روغن نیز ممکن است در نهایت نیاز به تعویض داشته باشد.

در غیر این صورت انباشت آهسته رسوبات می‌تواند فیلتر روغن گیربکس را مسدود کرده و به اجزای آن آسیب برساند. در نتیجه به مرور زمان بسته به نوع خودرویی که دارید، تعمیرات پرهزینه‌ای روی دست شما می‌گذارد. در این راهنما دستورالعمل‌های ساده و گام به گامی در مورد چگونگی بررسی و زمان مورد نیاز برای تعویض این روغن را مشاهده می‌کنید. با رعایت این نکات می‌توانید بهتر از خودروی خود مراقبت کنید. به خصوص اگر خودرو شما دنده اتوماتیک است.

زمان تعویض روغن دنده و فیلتر

اگر وسیله نقلیه شما سیستم نظارت بر روغن‌ها و سیالات موجود در خودرو را ندارد. ( این سیستم به طور خودکار به شما هشدار می‌دهد که زمان تعویض روغن واسکازین فرا رسیده است.) دانستن اینکه باید چه موقع روغن دنده و فیلترهای ماشین خود را عوض کنید کار کمی پیچیده‌ای می‌شود. اما نگران نباشید. اگر خودرو شما مجهز به این سیستم نیست. می‌توانید از راهنمای زیر برای اطلاع از زمان دقیق تعویض روغن و فیلتر استفاده کنید:

  • گیربکس‌های دستی: خودروهای مجهز به گیربکس دستی معمولاً هر ۳۰،۰۰۰ تا ۵۰،۰۰۰ مایل (۴۸،۰۰۰ تا ۸۰،۰۰۰ کیلومتر) نیاز به تعویض روغن گیربکس دارند.
  • گیربکس‌های اتوماتیک: دارندگان خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک معمولاً در فاصله بین ۶۰،۰۰۰ تا ۱۰۰،۰۰۰ مایل (۹۶،۰۰۰ تا ۱۶۰،۰۰۰ کیلومتر) باید روغن دنده و فیلتر عوض کنند.

توصیه می‌شود فیلتر روغن گیربکس را همزمان با تعویض روغن عوض کنید. اگر خودروی شما اتوماتیک است و از قسمت گیربکس نشتی روغن دارد. حتما از یک فرد متخصص در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک کمک بخواهید و این نشتی را تعمیر کنید. پس از تعمیر گیربکس هم باید روغن و فیلترهای این بخش از خودرو را تعویض کنید تا اطمینان حاصل شود که تمام رسوبات جمع شده در منبع روغن تخلیه شده‌اند.

نحوه بررسی سطح روغن

از آنجا که این روغن مانند روغن موتور زود به زود عوض نمی‌شود، ممکن است آخرین باری که روغن دنده را تعویض کرده‌اید را فراموش کنید. در این شرایط باید بتوانید از روی برخی از نشانه‌ها زمان مناسب برای تعویض روغن دنده را تشخیص دهید. یکی از راه‌های عالی برای سنجش سلامت روغن‌های درون خودرو، بررسی رنگ آنهاست. روغن‌های تازه و نو دارای رنگ‌های روشن (معمولاً قرمز) و نیمه شفاف هستند. اما با کاهش کیفیت آنها یا تجمع رسوبات، سایه تیره‌تری به خود می‌گیرند. شفافیت خود را از دست می‌دهند و به دلیل اکسیداسیون بوی سوختگی دارند.

برای بررسی رنگ، بو و بافت روغن گیربکس از راهنمای زیر استفاده کنید:

  • کاپوت ماشین را باز کرده و ژرفاسنج گیربکس (میله‌ای مدرج برای سنجش مقدار روغن موجود در مخزن است.) را پیدا کنید. جای این میله در دفترچه راهنمای خودرو نوشته شده است. اگر خودروی شما مجهز به این ژرفاسنج نباشد. احتمالاً مجبور خواهید بود خودرو را با استفاده از جک یا بالابر بالا ببرید. و سپس درپوش پرکننده روغن گیربکس را از قسمت زیر ماشین باز کرده و کیفیت روغن آن را بررسی کنید.
  • در گام بعد باید میله ژرفاسنج را از مخزن بیرون بکشید. اگر خودرو را روی چال سرویس یا جک برده‌اید. یک میله شبیه به ژرفاسنج یا یک پیچ گوشتی ساده را به مخزن سیستم وارد کرده. و از روغن نمونه‌برداری کنید.
  • سپس رنگ روغن را بررسی کنید.
  • اگر روغن دنده خودرو شما قهوه‌ای تیره. سیاه یا صورتی روشن (معمولاً روغن به دلیل مخلوط شدن با آب به این رنگ در می‌آید) است. وقت آن رسیده که روغن را تعویض کنید. مایع نیمه شفاف قهوه‌ای مایل به قرمز نشان می‌دهد. که روغن کمی دچار رسوب شده اما لزوماً نیازی به تعویض ندارد.

این دستورالعمل‌ فقط به عنوان یک راهنمای مکمل ارائه شده است. قطعات وسیله نقلیه شما ممکن است به گونه دیگری طراحی شده باشند. و نتوانید از این طریق روغن گیربکس آن را بررسی کنید. بنابراین همیشه بهتر است کتابچه راهنمای خودرو را بررسی کنید. اگر از نحوه تعویض روغن گیربکس اطلاع ندارید، حتما باید این کار را به یک فرد متخصص بسپارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مکانیک نیاز دارید؟ تماس بگیرید!
09127933677