رانندگی با اتومبیل اتوماتیک در مقایسه با گیربکس دستی


امتیازدهی post

رانندگی با یک اتومبیل اتومات اغلب راحت‌تر از رانندگی با اتومبیلی دارای گیربکس دستی است. اما باید قبل از رانندگی با این اتومبیل‌ها نکاتی را بدانید. این نکات به شما کمک می‌کنند تا رانندگی بهتری داشته باشید و اتومبیل دیرتر خراب شود. با وسایل نقلیه‌ای که گیربکس دستی دارند. شما می‌توانید دنده‌ها را با استفاده از گرفتن کلاچ و حرکت دسته دنده تغییر دهید. اما در اتومبیل‌هایی که گیربکس اتوماتیک دارند، پدال کلاچ وجود ندارد و دنده‌ها به صورت اتوماتیک تعویض می‌شوند.این بدان معنی است که سیستم گیربکس در این اتومبیل‌ها، زمان تغییر دنده را حس می‌کند. و بدون نیاز به استفاده از پدال کلاچ یا دسته دنده، به طور خودکار تعویض دنده انجام می‌شود.

رانندگی با یک اتومبیل اتومات همچنین به شما امکان می‌دهد تمرکز بیشتری به جاده پیش رو داشته باشید. اما مواردی وجود دارند که باید درباره رانندگی با یک اتومبیل اتومات بدانید. تا اتومبیل دیرتر نیاز به تعمیر داشته باشد. اما باید توجه داشته باشید. که اتومبیل خود را همیشه برای سرویس و تعمیر به مرکز تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک ببرید. تا بهترین خدمات را دریافت کنید.

چه دنده‌های در اتومبیل اتومات وجود دارند؟

در مرحله اول شما یک طرح اهرم دنده متفاوت را مشاهده خواهید کرد. که معمولا چیزی مانند P – R – N – D – ۲ – ۱ خواهد بود. طرح بعضی از آنها کمی متفاوت است و شاید دارای یک دنده دیگر باشند. اما در اصل این طرح دنده‌ها همان چیزی است که شما باید انتظار داشته باشید. آن را در اتومبیل‌های اتومات مشاهده کنید.

 P یا پارک

این دنده برای پارکینگ استفاده می‌شود و گیربکس را قفل می‌کند. فقط در صورت توقف، دنده را در این حالت قرار دهید. و به یاد داشته باشید که در برخی از اتومبیل‌های مدرن. تا زمانی که اتومبیل را در دنده P قرار ندهید نمی‌توانید موتور را خاموش کنید.

R یا دنده عقب

برای حرکت به سمت عقب از این دنده استفاده می‌شود.

N یا خلاص

این همان دنده‌ای است که اگر شما دنده را در این حالت قرار دهید، ارتباط موتور با چرخ‌ها قطع می‌شود.

D یا حرکت به سمت جلو

قرار دادن در این دنده باعث می‌شود تا اتومبیل به سمت جلو حرکت کند و دنده‌ها به صورت اتوماتیک عوض شوند.

دنده ۲ در اتومبیل اتومات

با قرار دادن اتومبیل در این دنده. خودرو بدون تعویض دنده‌ها به صورت اتوماتیک با قدرت بیشتر و سرعت کم به سمت جلو حرکت می‌کند.

دنده ۱ در اتومبیل اتومات

زمانی که به قدرت بیشتری نیاز داشته باشید، این دنده مناسب خواهد بود.

سیستم گیربکس اتوماتیک زمانی که احساس می‌کند راننده پدال گاز را بیشتر فشار می‌دهد و سرعت خودرو افزایش می‌یابد. دنده را به دنده بالاتر تغییر می‌دهد و در صورتی که راننده فشار کمتری به پدال گاز وارد کند. سرعت خودرو کم شده و دنده پایین‌تر انتخاب می‌شود. در یک اتومبیل اتومات راننده بعد از این که دنده را در حالت حرکت قرار داد. دیگر نیازی به تغییر حالت دسته دنده نخواهد داشت.

در صورتی که در جاده‌ای با شیب بالا در حرکت هستید. می‌توانید دنده را در حالت دنده ۱ یا ۲ قرار دهید. در زمان بالا رفتن، با قرار دادن اتومبیل در این دنده‌ها. نیروی بیشتری خواهید داشت و در زمان پایین آمدن. اگر اتومبیل را در این دنده‌ها قرار دهید، سرعت خودرو زیاد نخواهد شد. البته برخی از اتومبیل‌های جدید به سیستمی مجهز هستند که در جاده‌های دارای شیب نزولی، سرعت خودرو اضافه نمی‌شود.

 استفاده از ترمز دستی در اتومبیل اتومات

همیشه هنگام توقف در اتومبیل اتومات، از ترمز دستی استفاده کنید.در اتومبیل های گیربکس دستی اجبار نیست. قرار دادن اتومبیل در دنده P یا N، باعث می‌شود تا اتومبیل حرکت نکند. اما اگر حتی اندکی شیب وجود داشته باشد. در صورتی که خودرو در دنده N باشد، اتومبیل شروع به حرکت خواهد کرد. در دنده P یک خار در گیربکس مانع از حرکت چرخ دنده‌های داخل گیربکس می‌شود. درصورتیکه اتومبیل در جایی با شیب پارک شود. تمام وزن خودرو به این پین منتقل شده و امکان شکستن این پین زیاد خواهد بود.

همیشه باید توجه داشته باشید که بعد از این که ترمز دستی را فعال کردید. دنده را در حالت P قرار دهید تا فشاری بر روی گیربکس نباشد. با رعایت موارد کوچک، گیربکس در اتومبیل اتومات شما دیرتر نیاز به تعمیر خواهد داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *