گیربکس اتومبیل و عملکرد آنها

انواع گیربکس

امتیازدهی post

در گذشته تمام وسایل نقلیه فقط دارای گیربکس دستی بودند و به مدت چندین سال نسبتا بدون تغییر باقی ماندند. سپس گیربکس‌های اتوماتیک وارد بازار شدند و به دلیل عملکرد ساده و ملایم خود، نظر میلیون‌ها نفر را به خود جلب کردند. با این حال، تغییرات جدید با پیشرفت تکنولوژی به وجود آمد و فروش گیربکس اتوماتیک افزایش زیادی داشت. امروز، ما به طور عمده شاهد چهار نوع سیستم انتقال در انواع خودروها هستیم.

انواع گیربکس اتومبیل چه سیستمی دارند و چگونه کار می‌کنند

آشنایی با تمام اجزای گیربکس اتومبیل یک کار دلهره‌آور است. با این حال، یادگیری آنها زمانی آسان‌تر می‌شود که درباره روش‌های انتقال نیرو در اتومبیل‌ها و نحوه کارکرد آنها ایده‌ای داشته باشید.

گیربکس دستی

در گذشته همه اتومبیل‌ها از جعبه دنده دستی استفاده می‌کردند. با این وجود محبوبیت سریع و فراگیر گیربکس‌های اتوماتیک، استفاده از آنها به گونه‌ای رو به کاهش داشته و مردم تمایل دارند تا از خودروهایی با سیستم انتقال اتوماتیک استفاده کنند.

در یک اتومبیل با جعبه دنده دستی، باید مکانیزم انتخاب دنده را به صورت دستی تغییر داده تا یک دنده را انتخاب کنید یا در حالت توقف آن را از دنده خارج کنید و در حالت خلاص قرار دهید. یک کلاچ وجود دارد که گیربکس را به موتور وصل می‌کند. می‌توانید با فشار دادن یا رها کردن پدال، کلاچ را جدا یا درگیر کنید. نسخه مدرن این گیربکس‌های دستی دارای پنج یا شش دنده برای حرکت به جلو هستند.

گیربکس اتوماتیک

سیستم رایانه‌ای وسیله نقلیه شما، به طور خودکار تعویض دنده‌ها را انجام می‌دهد. کار راننده این است که بسته به شرایط رانندگی حالت دنده را از پارک (P) به حالت حرکت (D) یا خلاص (N) تغییر دهد. انتخاب چرخ دنده‌ها به چندین عامل متکی است، سرعت موتور، سرعت ماشین، حالت انتخاب شده در گیربکس، کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل کروز و ترمز.

نیمه اتوماتیک

این یک سیستم ترکیبی بین گیربکس دستی و اتوماتیک است. یک دسته دنده ساده یا شیفتر پشت فرمان، دقیقا مانند سیستم انتقال دستی، در تغییر دنده‌ها موثر است. با این وجود، استفاده از پدال کلاچ، مشابه آنچه که در یک اتومبیل با سیستم انتقال دستی انجام می‌دهید نیازی نخواهید داشت. پس از تغییر حالت انتقال، تمام پارامترها، سنسورها، پردازنده‌ها، محرک‌ها و پنوماتیک به صورت الکترونیکی تغییر می‌کنند.

سیستم انتقال نیروی نیمه خودکار عمدتا در خودروهای سنگین تجاری استفاده می‌شود. مدل‌های اخیر با استفاده از این جعبه دنده‌ها تقریبا حالتی سریع و غیرقابل تشخیص را ارائه می‌دهند.

سیستم انتقال مداوم متغیر CVT

برخلاف سایر انواع جعبه دنده‌های اتومبیل، CVT از دنده به عنوان وسیله‌ای برای تغییر سرعت استفاده نمی‌کند. در عوض، از یک تسمه فلزی یا لاستیکی برای این منظور استفاده می‌کند. تسمه بر روی قرقره‌ها حرکت می‌کند تا به آنها کمک کند تا کشش بهینه خود را حفظ کنند. نسبت‌های مختلف این فولی‌ها به تسمه کمک می‌کند تا عملکردی مشابه با چرخ دنده‌ها داشته باشند.

این سیستم انتقال نیرو می‌تواند کارآمدترین سرعت را در یک وسیله نقلیه ایجاد کند. صرف نظر از وزنی که خودرو حمل می‌کند، قرقره‌ها می‌توانند تنظیمات مناسب را به گونه‌ای انجام دهند تا موتور با حداکثر سرعت کار کند.

کدام گزینه بهتر است؟

از بین همه انواع جعبه دنده‌های اتومبیل، جعبه دنده دستی و اتوماتیک محبوب‌ترین گزینه هستند. سیستم‌های نیمه اتوماتیک و CVT فقط در مدل‌های خاص وسیله نقلیه یافت می‌شوند. اگر در دسترس بودن و سهولت استفاده را در نظر بگیرید، گیربکس اتوماتیک بهترین گزینه است. یادگیری نحوه کارکرد جعبه دنده دستی کار سختی است، اما می‌توان کنترل بهتری بر روی دور موتور و سرعت در انواع جاده‌ها و شرایط داشت. گیربکس‌های اتوماتیک که این روزها بر روی اتومبیل‌ها نصب می‌شوند، دارای عملکردی مناسب و با بهره بردن از تکنولوژی روز باعث کاهش مصرف بنزین می‌شوند و دوام بالایی دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مکانیک نیاز دارید؟ تماس بگیرید!
09127933677