مراحل تعمیر گیربکس اتوماتیک


5/5 - (1 امتیاز)

آیا مراحل تعمیر گیربکس اتوماتیک را میدانید؟ برای بازسازی این قطعات از چه روش هایی باید استفاده کرد؟

در مطالب قبلی شما را با نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ آشنا کردیم. در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم.

گیربکس یکی از اجزای اصلی است که وسیله نقلیه شما را قادر می سازد به جلو و عقب حرکت کند. وظیفه آن کاهش یا افزایش نیروی محرکه برای تطبیق آن با سرعت چرخ ها است. این گیربکس است که نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کند تا خودرو بتواند حرکت کند. با این حال، بسیاری از ایرادات می تواند بر نحوه عملکرد گیربکس تأثیر بگذارد. بنابراین برنامه ریزی برای تعمیر آن در اسرع وقت ضروری است.

تعمیر گیربکس نمی تواند بداهه باشد. شما باید علائم خرابی را بشناسید، نوع گیربکس ماشین خود را بدانید، مراحل تعمیر را بدانید و احتمال تعویض گیربکس معیوب را پیش بینی کنید.

چه زمان گیربکس اتوماتیک به تعمیر نیاز دارد؟

گیربکس به گونه ای طراحی شده است که حداقل در صورت استفاده معمولی به اندازه ماشین شما دوام بیاورد. بنابراین باید حداقل ۳۰۰۰۰۰ کیلومتر طول بکشد. در عمل، عناصر مختلف می توانند این طول عمر قابل توجه را کاهش دهند:

  • سبک رانندگی تهاجمی؛
  • بی توجهی به بررسی و نگهداری گیربکس (بررسی سطح مایع، پر شدن روغن، تعویض روغن و غیره)
  • شوک ها؛
  • استفاده از نیروی بیش از حد هنگام کار با اهرم دنده؛
  • نقص در سیستم مکاترونیک؛
  • وضعیت جاده ها؛

مشکلات گیربکس به ندرت مورد توجه قرار نمی گیرد. در واقع، علائم زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند تا وجود یک عیب را شناسایی کنید. اگر دقت کنید به راحتی می توانید آنها را تشخیص دهید. هنگامی که صدای چرخش مداوم را می شنوید، معمولاً به این دلیل است که یاتاقان های محورهای محرک در وضعیت نامناسبی قرار دارند. این خطر وجود دارد که آنها بشکنند و باعث از بین رفتن کل انتقال شوند. اگر درگیر کردن اهرم دنده در یک یا چند موقعیت غیرممکن شود، به احتمال زیاد سیستم انتخاب دنده مسدود شده است یا اتصال از کار افتاده است. کمبود روغن و آلودگی روغن نیز ممکن است دلیل آن باشد. آیا وقتی تعویض دنده و یا درگیر شدن دنده مشکل می شود صداهای ترک خوردگی می شنوید؟ این ممکن است نشانه ای از فرسوده شدن سنکروها یا روغن کاری نبودن چرخ دنده ها باشد که از به هم خوردن آن ها با چرخ دنده ها جلوگیری می کند.

علائم نیز بسته به نوع گیربکس می تواند متفاوت باشد. در بیشتر موارد، خرابی یک BV دستی (یا مکانیکی) خود را به صورت مشکل در تعویض دنده یا احساس سخت بودن گیربکس نشان می دهد که باعث می شود احساس کنید در مقابل ورودی شما مقاومت می کند. همچنین ممکن است دنده ها بپرند یا سیستم انتقال به طور غیرعادی نویز شود. در موارد دیگر، ممکن است نشت روغن در زیر محفظه گیربکس وجود داشته باشد.

با گیربکس های اتوماتیک، در صورت مشاهده هرگونه تکان در هنگام استارت، تعویض دنده و یا شتاب گیری باید هوشیار باشید. به طور مشابه، توصیه می شود در صورت شنیدن صداهای غرغر یا جیرجیر که به نظر می رسد از گیربکس شما می آید، BVA را به سرعت بررسی کنید. مشکل در کاهش دنده و قطع برق نیز از علائم هشدار دهنده ای هستند که باید از آنها آگاه بود.

همانطور که می توانید تصور کنید، اینها تنها نشانه های خرابی نیستند. در صورت بروز یا مشاهده هرگونه اشکال دیگری، فوراً با یک تعمیرکار واجد شرایط قرار ملاقات بگذارید. راندن خودرویی با BV کمتر از حد مطلوب برای مسافران و سایر کاربران جاده یک خطر است. به این واقعیت اضافه کنید که خطاهای جزئی می توانند تقویت شوند و به سایر اجزای گیربکس سرایت کنند و در نتیجه خرابی های جدی تر و سخت تر تعمیر شوند.

تعمیر گیربکسچگونه می توان نوع گیربکس مناسب را تشخیص داد؟

گیربکس را می توان هسته سیستم انتقال در نظر گرفت زیرا چرخ های شما را به موتور متصل می کند. این عملکرد برای همه انتقال ها مشترک است. با این حال، انواع مختلفی از گیربکس های مکانیکی (BVM) و BVA وجود دارد.

گیربکس دستی رایج ترین در قاره اروپا است. این شامل یک سری دنده است که به شما امکان می دهد با فشار دادن پدال کلاچ، دنده را با استفاده از دسته دنده انتخاب کنید. این بدان معنی است که هر بار که نیاز به تعویض دنده است، مداخله راننده لازم است. گیربکس ۵ سرعته دستی و گیربکس ۶ سرعته اکثریت در بازار خودرو هستند. با این حال، ممکن است وسیله نقلیه شما تا ۷ دنده دستی داشته باشد.

همه BVM ها بر اساس یک اصل کار می کنند. شفت ورودی که به عنوان شفت اصلی یا اولیه نیز شناخته می شود، از طریق سیستم کلاچ به موتور متصل می شود. چرخش خود را به شفت میانی منتقل می کند که به نوبه خود این شفت ثانویه را به حرکت در می آورد. دومی دنده های متصل به نسبت های انتقال را حمل می کند. هنگامی که اهرم دنده خود را کار می کنید، اتصال فرمان را به داخل جعبه دنده منتقل می کند. یک چنگال حرکت می کند و باعث می شود شیفتر بلغزد تا دنده مربوط به نسبت دنده انتخابی روی شفت ثانویه قفل شود. شفت، که در حرکت مداوم است، چرخ ها را به حرکت در می آورد تا ماشین شما را به جلو یا عقب حرکت دهد.

گیربکس های اتوماتیک که در بازارهای آمریکا و آسیا بسیار محبوب هستند، به طور فزاینده ای در اروپا محبوب می شوند. سازندگان عموماً آنها را به عنوان یک آپشن ارائه می دهند، اما برخی از مدل ها به صورت استاندارد دارای گیربکس اتوماتیک هستند. تفاوت آنها با گیربکس های دستی این است که راننده نیازی به دخالت ندارد و پدال کلاچ وجود ندارد. تعداد دنده ها نیز بیشتر است. اگرچه استاندارد به نظر می رسد حدود ۶ دنده اتوماتیک باشد، BVA می تواند تا ۹ یا ۶ دنده داشته باشد.

یک اهرم دنده نیز با مکانیسم کلی گیربکس های اتوماتیک مرتبط است، اما همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، عملکرد آن درگیر کردن دنده نیست. هر موقعیت در راهرو حالت رانندگی را تعریف می کند که سیستم بر اساس آن دنده های انتخابی خود را انتخاب می کند. موقعیت های استاندارد به شرح زیر است:

  • P = پارکینگ با فعال کردن این حالت، چرخ های ماشین شما مسدود می شوند.
  • R = معکوس. این موقعیتی است که باید قبل از معکوس انتخاب کنید.
  • N = خنثی خودرو در حالت خنثی است. ممکن است چرخ های آن در حال چرخش باشند.
  • D = درایو. گیربکس در حالت جلو است. این سیستم شرایط رانندگی را تجزیه و تحلیل می کند و بدون دخالت شما دنده ها را انتخاب می کند.
  • ۱ = وسیله نقلیه شما فقط در دنده اول است.
  • ۲ = گیربکس اتوماتیک بین دنده اول و دوم متناوب می شود.

حالت اضافی S (Sport) در بسیاری از خودروهای طراحی شده برای رانندگی اسپرت وجود دارد. حالت W (زمستانی) زمانی مفید است که چرخ ها بچرخند. استارت روی یخ و سایر سطوح لغزنده در دنده دوم انجام می شود. حالت ۳ در برخی از خودروها موجود است. این به سیستم انتقال اجازه می دهد تا بین سه دنده اول به طور متناوب تغییر کند.

گیربکس ترتیبی به عنوان یک نوع گیربکس نیست. بلکه یک عملکرد اضافی است که از انتقالات فرمول ۱ به ارث رسیده است. مانند گیربکس اتوماتیک، پدال کلاچ ندارد. در عوض، راننده باید کنترل‌ها را از طریق پدال روی فرمان یا با استفاده از اهرم دنده انتخاب کند.

گیربکس رباتیک یک نسخه هیبریدی است. این در اصل یک گیربکس مکانیکی است. با این حال، طراحی آن همچنین شامل یک سیستم مدیریت خودکار است. این بدان معناست که می توانید بین انتخاب دنده دستی و اتوماتیک جابجا شوید

BV ها قابل تعویض نیستند زیرا هر نوع گیربکس با معماری خاصی ساخته می شود. علاوه بر این، سازندگان خودرو تمایل دارند تا با ظهور نسل‌های جدید یک مدل، گیربکس‌ها را توسعه دهند. بنابراین ضروری است که بدانید کدام نوع گیربکس برای وسیله نقلیه شما نصب شده است و کدام مرجع مربوط به آن است. شماره قطعه به شکل کدی است که روی بدنه مهر شده است. در برخی موارد، سازنده ممکن است آن را روی یک برچسب بگذارد. این سری از اعداد و یا حروف به شما این امکان را می دهد که به طور رسمی اجزایی را که برای اهداف تعمیر با گیربکس شما سازگار هستند شناسایی کنید. این نیز همان مرجعی است که در صورت لزوم تعویض باید مورد توجه قرار گیرد.

گیربکس چگونه تعمیر می شود؟

شما به نشانه های خرابی توجه کرده اید که شروعی عالی است. سپس باید با یک متخصص ( صنعتگر محلی، کارگاه شریک فروشنده و غیره) تماس بگیرید و ایراداتی را که متوجه شده اید به وضوح توضیح دهید. با این حال، همه ایرادات جایگزینی گیربکس را توجیه نمی کند. گاهی اوقات امکان تعمیر گیربکس وجود دارد که با توجه به میزان سایش قطعات، میزان شکستگی و سایر ویژگی های مشکل پیش آمده تعیین می شود. به عبارت دیگر، عیب یابی گیربکس اولین قدم برای تعمیر با کیفیت است.

مهم است بدانید که مدت زمان تشخیص تصادفی است. ممکن است ۵ دقیقه طول بکشد تا مکانیک علت نقص را شناسایی کند، یا ممکن است چند روز طول بکشد تا بتواند یک تشخیص قابل اعتماد به شما بدهد. این به این دلیل است که عیب یابی پیچیده است. ممکن است چندین مؤلفه درگیر باشد و در برخی موارد، آزمایش‌های عملکردی و بازرسی‌های بصری چیزی را نشان نمی ‌دهند. در چنین مواردی، جعبه باید برچیده شود.

همه نمی توانند آن را از بین ببرند. کنسول مرکزی باید برداشته شود، اهرم دنده برداشته شود، پیچ‌های نگهدارنده شفت‌های گیربکس باز شده، سنسورهای دنده جدا شوند و غیره. مراحلی که باید دنبال شود به مدل گیربکس بستگی دارد. سپس ابزارهای مورد استفاده در حین برداشت باید با دقت انتخاب شوند تا ضمن کنترل زمان مورد نیاز برای عملیات، قطعات بدون آسیب رساندن به چیزی جدا شوند.

پس از برداشتن گیربکس، صنعتگر می‌تواند بازرسی دقیق‌تری را انجام دهد تا نشانه‌هایی از سایش و فرسودگی که احتمالاً باعث ناهنجاری‌های مشاهده ‌شده می‌شود را پیدا کند. او از این فرصت برای شناسایی عناصری استفاده می کند که احتمالاً مورد توجه قرار نگرفته اند اما در دراز مدت می توانند به گیربکس آسیب برسانند.

زمانی که امکان تعمیر گیربکس وجود داشته باشد، مکانیک تعمیرات اساسی را بر عهده می گیرد. تعویض روغن معمولاً بخشی از فرآیند است، زیرا ذرات موجود در روغن به تدریج آن را مسدود می کنند و خطر خراب شدن بیشتر در آینده وجود دارد. بنابراین این یک اقدام احتیاطی است که عمدتاً در مورد BVA ها اعمال می شود.

در صورت خرابی های مهم، او جایگزین جعبه را با مدل دست دوم یا تعویض استاندارد انتخاب می کند.

مونتاژ یک BVM خسته کننده است. دنده و اکسل باید جابجا شوند، یاتاقان ها ثابت شوند، شفت های گیربکس جابجا شوند و… مهر و پیچ های مورد استفاده متفاوت است و مشکلی در مورد اشتباه وجود ندارد، در غیر این صورت کارایی گیربکس مختل می شود. هنگامی که دستگاه به درستی مونتاژ شد، محفظه با روغن جدید پر می شود. مکانیک دنده ها را یکی یکی تعویض می کند تا مطمئن شود که خرابی ها کاملا برطرف شده است.

در مورد گیربکس اتوماتیک رعایت دقیق مراحل حذف و نصب کافی نیست. علاوه بر بررسی ها و آزمایش های لازم، معمولاً برنامه ریزی مجدد سیستم مورد نیاز است. جایی برای خطا نیست.

لطفاً توجه داشته باشید که مراحل بالا به عنوان یک راهنما ارائه شده است تا به شما در درک فرآیند تعمیر یا تعویض کمک کند. شما نباید برای اجرای آنها تلاش کنید. ضروری است که برای تعیین اینکه آیا روش های ذکر شده در بالا مناسب هستند یا نیاز به تنظیم روش هندلینگ با توجه به محدودیت های تحمیل شده توسط شرایط و ویژگی های گیربکس خود، از مشاوره حرفه ای استفاده کنید.

قبل از شروع تعمیر، هرگز نباید از درخواست چندین پیشنهاد دریغ کنید. پیشنهادات جدی بدون تعهد هستند، که به شما این آزادی را می دهد که تعمیر گیربکس خود را به حرفه ای که پیشنهادش برای شما مناسب تر است بسپارید. از طرف دیگر، لازم نیست خرید گیربکس را به یک متخصص محول کنید. حتی بهتر است خودتان این کار را انجام دهید تا بتوانید بهترین قیمت ها را با بهترین کیفیت ترکیب کنید

خرید گیربکس اتوماتیک

مکانیک تایید کرده است که هیچ گزینه ای بهتر از تعویض گیربکس وجود ندارد. این یک سرمایه گذاری بزرگ است به این معنا که به معنای واقعی یک قطعه پوشیدنی نیست. تعویض به ندرت اتفاق می افتد و گیربکس باید تا زمانی که از خودرو استفاده می کنید کار کند.

نمی توان قیمت دقیقی برای چنین عملیاتی به شما داد. در حالی که هزینه کار آزادانه توسط گاراژ تعیین می شود، هزینه محصول جایگزین به ویژگی های آن بستگی دارد. برای این منظور فقط باید به متخصصان گیربکس اعتماد کنید که محصولاتی را ارائه می دهند که با انواع، مدل ها و مارک های خودرو سازگار است.

سه دسته گیربکس موجود است. گیربکس های دست دوم ارزان ترین هستند. با وجود استفاده قبلی، آنها کاربردی و قابل اعتماد هستند زیرا کارشناسان ما آنها را به صورت جداگانه بررسی کرده اند. گیربکس‌های تعویض استاندارد گران ‌تر هستند، اما کارایی بیشتری نیز دارند، که به معنای دوره گارانتی طولانی ‌تر در مقایسه با مدل‌های کارکرده است. برای هر یک از محصولاتی که می فروشیم گارانتی ارائه می شود. قیمت ها نیز با شفافیت کامل نمایش داده می شوند. اگر محصولی را از انبار سفارش می دهید، قیمت سفارشی عمدتاً برای اطلاع شما در مورد هزینه های حمل و نقل و جزئیات سفارش استفاده می شود.

هنگامی که مرجع مربوط به BVM یا BVA شما در دسترس نیست، می توانیم محدوده سوم، یعنی گیربکس بازسازی شده را به شما پیشنهاد دهیم. گاراژ شما قبل از برداشتن محصول معیوب آن را تخلیه می کند. سپس حمل کننده های حرفه ای را برای جمع آوری گیربکس می فرستیم. هنگامی که به کارگاه ما می رسد، تکنسین های ما شروع به بازسازی آن می کنند. به طور خاص، گیربکس به مشخصات فنی یک محصول جدید بازیابی می شود. بازسازی بر اساس یک برآورد انجام می شود.

گیربکس یک خودرو، نیرو را از موتور به چرخ ها هدایت می کند. به همین دلیل، یکی از مهم ترین اجزای وسیله نقلیه شما است. با این حال، این چیزی است که ممکن است تا زمانی که کاملاً از بین برود. سرویس دهی منظم خودرو باید همه چیز را صاف نگه دارد. با این حال، اگر مشکلی دارید، درک برخی از رایج ‌ترین مشکلات گیربکس به شما کمک می ‌کند بدانید در مرکز خدمات چه انتظاری دارید و بر این اساس وضعیت را مدیریت کنید.

لیست مشکلات رایج گیربکس خودرو و راه حل آنها

شما نمی خواهید گیربکس شما مشکل داشته باشد زیرا جزء حیاتی ماشین شما است. برای کمک به شما، لیستی از مشکلات گیربکس را تهیه کرده ایم و نحوه شناسایی و رفع آنها را مشخص کرده ایم.

  • ۱. از دست دادن قدرت

یکی از رایج ترین مشکلات گیربکس خودرو، شتاب خودرو است. اگر متوجه تاخیر قابل توجهی در شتاب خودرو خود شدید، ممکن است دلیل آن عدم کارایی گیربکس باشد. اگر RPM (چرخش در دقیقه) با درگیر کردن یک دنده افزایش می‌یابد، اما سرعت خودرو به سختی افزایش می‌یابد، دلیلی برای نگرانی شما وجود دارد.

علت

صفحات کلاچ فرسوده یا معیوب

مشکل در سیلندر اصلی

نشت روغن

راه حل

برای انتقال وسیله نقلیه خود به ایستگاه خدمات با امداد جاده ای تماس بگیرید.

آن را با مکانیک مربوطه در مورد از دست دادن برق بررسی کنید. اگر مشکلی وجود دارد، آن را برطرف کنید و سپس می توانید رانندگی وسیله نقلیه خود را شروع کنید.

  • ۲. نشت مایع

مهمترین مشکل نشت مایعات از زیر خودرو است. در بیشتر موارد ممکن است روغن گیربکس باشد.

علت

مهر و موم یا واشر شکسته

ترک در محفظه گیربکس

مهر و موم تخلیه معیوب یا شکسته

پیچ یا مهره شل

راه حل

پروتکل عدم راندن ماشین را دنبال کنید، اما آن را برای بررسی کامل به مرکز خدمات ببرید.

اگر مهر و موم شکسته است، آن را تعویض کنید، یا اگر مشکل بزرگتری وجود دارد، قبل از شروع به رانندگی ماشین خود، آن را تعمیر کنید.

  • ۳٫ صدای کوبیدن در هنگام تعویض دنده

صدای کوبیدن یا وزوز در هنگام تعویض دنده می تواند نشان دهنده مشکل در جعبه دنده خودرو باشد.

علت

چرخ دنده های آسیب دیده

روغن گیربکس کم

بلبرینگ های فرسوده

راه حل

دنده های آسیب دیده را تعویض کنید

روان کننده ها را دوباره پر کنید

بلبرینگ ها را تعویض کنید

همانطور که گفته شد از رانندگی با خودرو خودداری کنید زیرا ممکن است باعث آسیب بیشتر به گیربکس شود. برای تعمیر آن را به مرکز خدمات خود یا نزدیکترین مرکز خدمات مجاز ببرید.

  • ۴. قادر به تعویض دنده نیست

تعویض دنده ممکن است سخت باشد. این عمل حتی ممکن است صدایی در برابر تعویض دنده ایجاد کند. می تواند به دلایل زیر باشد.

علت

سطح پایین روغن گیربکس

مشکل اتصال کابل دنده یا کلاچ

مشکل سنسور

فاصله زمانی سرویس دهی است

راه حل

روغن را چک کنید و در صورت نیاز دوباره پر کنید

سیم دنده یا اتصال کلاچ را تنظیم کنید

سنسور را اصلاح کنید

سریعا ماشین را سرویس کنید

  • ۵٫ بوی سوختگی

هر بار که می‌خواهید با گیربکس خودرو خود را درگیر کنید، بوی سوختگی می‌تواند از کاپوت آن بیرون بیاید یا آن را در داخل کابین استشمام کنید. این می تواند به معنای مشکل دنده ماشین باشد.

علت

سوختن عایق سیم روی منیفولد اگزوز

انتقال گرم است

نشت روغن به منیفولد اگزوز

سطح روغن پایین

نوع روغن گیربکس اشتباه است

راه حل

نشتی را بررسی کنید و آن را برطرف کنید

اگر روغن خیلی نازک یا غلیظ بود آن را عوض کنید

برای کارایی بهتر از روغن گیربکس اصلی استفاده کنید

  • ۶. گیربکس اتوماتیک می لرزد

اگر ماشین اتوماتیک دارید و متوجه لرزش گیربکس شده اید و دنده ها را درگیر نمی کنید، ممکن است مشکل گیربکس باشد. گاهی اوقات ممکن است صدای تق تق بشنوید و خودرو نتواند از دنده یک خارج شود.

علت

خرابی مبدل گشتاور

راه حل

مبدل گشتاور را تغییر دهید یا تعمیر کنید

  • ۷. چرخ دنده

گیربکس ماشین شما بدون دخالت شما به دنده بالا یا پایین می لغزد. این به عنوان پرش چرخ دنده یا لیز خوردن و بیرون آمدن از دنده شناخته می شود.

علت

مقدار نادرست مایع انتقال

میله اتصال شکسته یا فرسوده

راه حل

مایع را پر کنید یا آن را تخلیه کنید و آن را با مایع جدید پر کنید

میله اتصال را تعمیر یا تغییر دهید

  • ۸. فیلتر گیربکس مسدود شده است

به دلیل حرکت قطعات گیربکس، ساییدگی و پارگی وجود دارد. این منجر به تجمع کثیفی و کثیفی روی مایع انتقال می شود. برای رفع این مشکل، یک فیلتر گیربکس آلاینده ها را برای روغن تمیزتر مسدود می کند. با این حال، با گذشت زمان، ممکن است کثیف و مسدود شود و از روانکاری سیال گیربکس جلوگیری کند.

علت

مایع گیربکس قدیمی

برای تعمیر گیربکس اتوماتیک با کارشناسان ما با شماره ۰۹۱۲۷۹۳۳۶۷۷ تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مکانیک نیاز دارید؟ تماس بگیرید!
09127933677