انواع گیربکس اتوماتیک مورد استفاده در خودروها

انواع گیربکس اتوماتیک

امتیازدهی post

در این بخش درباره انواع گیربکس اتوماتیک صحبت میکنیم.

سیستم انتقال (یا گیربکس) پلی است که بین موتور و چرخ‌های یک وسیله نقلیه قرار دارد. گشتاور و نیروی موتور را به محدوده‌های مختلف سرعت تبدیل می‌کند.

به عبارت ساده، نیرو را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند و به ماشین کمک می‌کند تا به جلو و عقب حرکت کند. نسخه اتوماتیک گیربکس می‌تواند دنده‌ها را با حرکت وسایل نقلیه تغییر دهد، راننده نیازی به انجام کاری جز انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی نخواهد داشت.

وسایل نقلیه مدرن دارای چند نسخه مختلف از انواع گیربکس اتوماتیک هستند. در صورت نیاز می‌توانید با مرکز تعمیرات گیربکس اتوماتیک مانوک تماس بگیرید تا بهترین خدمات را دریافت کنید.

انواع سیستم‌های انتقال خودکار یا گیربکس اتوماتیک

یک مخترع کانادایی به نام آلفرد هورنر مونرو ابتدا مفهوم گیربکس اتومبیل را کشف کرد و از هوای فشرده شده برای تغییر چرخ دنده‌ها استفاده کرد.

اسکار بانکر مخترع آمریکایی این ایده را توسعه داد و اولین سیستم انتقال خودکار عملی را اختراع کرد. غول خودروسازی جنرال موتورز، اولین دنده اتوماتیک مدرن و تولید انبوه آن تحت عنوان Hydramatic را در سال ۱۹۴۰ معرفی کرد.

انواع گیربکس اتوماتیک بسته به نوع ساخت و مدل وسیله نقلیه در چندین نسخه ارائه شدند.

گیربکس اتوماتیک سنتی

این غالبا به عنوان مبدل گشتاور اتوماتیک شناخته می‌شود، این نوع از گیربکس‌های اتوماتیک این روزها در بیشتر اتومبیل‌ها یافت می‌شوند. برخلاف گیربکس دستی، از کلاچ برای تغییر دنده استفاده نمی‌شود. در عوض، یک جفت مایع هیدرولیک یا مبدل گشتاور این کار را انجام می‌دهد. این دستگاه به واحد کنترل الکترونیکی موتور متصل می‌شود و کنترل دقیق وسیله نقلیه را امکان‌پذیر می‌کند.

اتومبیل‌های اتوماتیک به راحتی عمل می‌کنند، اما تعویض چرخ دنده‌ها همیشه سریع نیست و تحت عنوان “اسلش باکس” شناخته می‌شوند. این نوع گیربکس در برخی از مدل‌های سیستم‌های انتقال مانند ZF  8 سرعته، مانند اتومبیل‌های امروزی از Jaguars گرفته تا BMW قابل مشاهده هستند.

سیستم انتقال خودکار- دستی

این نوع گیربکس اتوماتیک همچنین تحت عنوان انتقال نیمه اتوماتیک (SAT) و چندین نام دیگر شناخته می‌شود و از یک کلاچ و تنظیم دنده معمولی استفاده می‌کند اما این عمل را با استفاده از سنسورها، محرک‌ها، پردازنده‌ها و پنوماتیک به صورت خودکار انجام می‌دهد.

اتومبیل‌های دارای این نوع از گیربکس عملکرد بهتری در بزرگراه‌ها دارند. آنها برای رانندگی در شهرها توصیه نمی‌شوند زیرا موتور در سرعت‌های بالا دچار لرزش می‌شود.

سیستم انتقال پیوسته متغیر (CVT)

این گیربکس‌ها به جای چرخ دنده‌های فولادی موجود در گیربکس اتوماتیک سنتی، از تسمه‌هایی برای تغییر چرخ دنده‌ها استفاده می‌کنند.

این اجازه می‌دهد تا دنده بدون هیچ اختلالی با استفاده از نسبت‌های بی شمار تغییر کند و چرخش موتور را در حداکثر دور موتور تسهیل کند.

دو نوع دیگر از CVT وجود دارد. CVT Hydrostatic برای انتقال نیرو به موتور از موتورهای هیدرواستاتیک و پمپ‌های دارای جابجایی متغیر استفاده می‌کند. از طرف دیگر، CVT‌های Toroidal از دیسک‌ها و غلطک‌های قدرت برای این منظور استفاده می‌کنند.

گیربکس به موتور اجازه می‌دهد تا با حداکثر راندمان با شتاب بدون اختلال کار کند. این برای مصرف سوخت مفید است و تعمیر و نگهداری آن گران نیست.

با این حال موتور در هنگام شتاب و سرعت گرفتن صدای زیادی ایجاد می‌کند. تعداد زیادی از خودروها از این جعبه دنده استفاده می‌کنند و برخی از این مدل‌ها شامل شورولت اسپارک، فورد سی مکس، نیسان سنترا و موارد دیگر هستند.

سیستم انتقال دو کلاچ (DCT)

این مورد ترکیبی از انتقال خودکار و دستی است. مبدل گشتاور در DCT وجود ندارد. برای تعویض دنده‌ها از دو شفت جداگانه استفاده می‌شود، یکی برای دنده‌های زوج و دیگری برای دنده‌های فرد. هر دو شفت، کلاچ مخصوص به خود را دارند.

در کسری از ثانیه می‌توانید به یک دنده بالاتر یا پایین‌تر تغییر دهید و انتقال از اتوماتیک به دستی نیز یکپارچه است. با این حال، گیربکس DCT همیشه با انتقال پر سر و صدا، صدای خراشیده شدن و تغییر دنده‌های سخت همراه است.

DSG (گیربکس مستقیم)

این مورد تقریبا شبیه گیربکس DCT است اما مشکلات آزاردهنده مربوط به آن را ندارد. به جای مبدل گشتاور از دو کلاچ استفاده می‌کند و مکانیسم آن با جدا کردن ساده یک کلاچ و درگیر کردن دسته دوم برای تغییر چرخ دنده‌ها کار می‌کند. این گیربکس امکان تعویض دنده سریع‌تر و نرم‌تر از مدل‌های سنتی را ارائه می‌دهد.

واحدهای مدرن DSG راندمان سوخت بهتری نسبت به گیربکس‌های دستی دارند. DCT یک گیربکس خشک است که نیازی به تغییر روغن گیربکس ندارد. این امکان استفاده از کلاچ‌های خشک را فراهم می‌کند و در نهایت اصطکاک بین آنها را از بین می‌برد. نتایج نهایی عبارتند از: تغییرات ناگهانی، واکنش‌های آهسته به تعویض دنده‌ها و انتقال تند و سریع. از طرف دیگر، DGS یک سیستم انتقال مرطوب است که در آن کلاچ‌ها به روغن‌کاری نیاز دارند. با این حال، شما باید مایعات را به طور مرتب تغییر دهید (هر ۶۵۰۰۰ کیلومتر)، که می‌تواند پرهزینه باشد.

بسیاری از تولیدکنندگان خودرو مانند Skoda، VW، Porsche و Audi از این مدل تحت عناوین مختلف در اتومبیل‌های خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، پورشه با نام گیربکس‌های PDK از آنها بهره می‌برد در حالی که در مدل‌های Audi از واحدهای مشابهی تحت عنوان DSG S-Tronic استفاده می‌شود.

گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک

این یکی از انواع گیربکس اتوماتیک است که دقیقا می‌توان مانند گیربکس دستی با آن کار کرد. با این وجود تفاوت آن با عملکرد دستی به این معنی است که به جای پدال کلاچ از مبدل گشتاور استفاده می‌شود، گزینه‌ای برای جابجایی خودکار وجود دارد که اجازه نمی‌دهد راننده کنترل کاملی بر چرخ دنده‌ها داشته باشد.

ویژگی‌های منحصر به فردی که در مورد این گیربکس‌ها وجود دارد، قابلیت تعویض دنده به صورت دستی است. این بدان معناست که شما می‌توانید در صورت لزوم مانند بالا رفتن از تپه یا پایین رفتن در یک جاده شیب‌دار، بتوانید دنده‌های اتومبیل خود را به صورت دستی تغییر دهید و در بقیه موارد، گیربکس را در حالت اتوماتیک قرار داده و رانندگی کنید.

اتومبیل‌هایی که از این نوع گیربکس استفاده می‌کنند دارای ویژگی ایمنی داخلی هستند و هرگونه خطای راننده منجر به آسیب دیدن گیربکس نمی‌شود.

تعدادی از تولیدکنندگان از این نوع گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کنند اما اولین بار در پورشه ۹۱۱ (در سال ۱۹۹۰) مشاهده شد و سپس توسط BMW و Chrysler مورد تائید قرار گرفت.

strong

کدام نوع گیربکس اتوماتیک را باید انتخاب کنید؟ خوب، این امر به ساخت، مدل و نوع عملکردی که به دنبال آن هستید بستگی دارد.

علاوه بر این، بودجه نیز مسئله بعدی است. برخی از سیستم‌های انتقال از سایرین گران‌تر هستند. امیدوارم این راهنما به شما در انتخاب گزینه مناسب کمک کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مکانیک نیاز دارید؟ تماس بگیرید!
09127933677